Wednesday, August 26, 2009

Semangat Kemerdekaan




MERDEKA!! MERDEKA!!


Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 52 kepada semua rakyat malaysia! merdeka datang lagi.. apa persiapan kita untuk menyambut merdeka? Tahun ini, 31 Ogos jatuh pada bulan Ramadhan. Amat berkat. Sesungguhnya ketika umat Islam menjalani ibadah puasa, mereka akan bersama rakyat Malaysia menyambut hari kemerdekaan yang ke 52. Temanya ialah 1Malaysia - Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.

sempena bulan Ramadhan ini, merdeka haruslah disambut secara sederhana.. kurangkanlah konsert2 yang yang melalaikan.. banyak2 la berdoa agar negara kita akan terus aman sejahtera..





Sunday, August 23, 2009

Gejala sosial
Pada masa kini gejala sosial di kalangan remaja semakin meningkat dan membimbangkan dari tahun ke tahun.. kita boleh lihat dalam sratkhbar dan tv banyak kes-kes berkaitan remaja tidak kira laki atau perempuan. adakah ini semua salah didikan ibu bapa, guru atau remaja itu sendiri? Mari kita lihat..

Punca-punca gejala sosial
  • Kurang didikan agama
  • Kurang kasih sayang dan perhatian dari keluarga
  • Terpengaruh dengan rakan sebaya
  • Penceraian ibu bapa
  • Hiburan-hiburan yang berleluasa
  • Didikan yang salah oleh ibu bapa
  • Gaya hidup yang terlalu bebas
  • Pengaruh media massa
  • Kemajuan teknologi yang semakin meningkat

Remaja sekarang hidup dalam dunia yang semakin moden dan jauh dari budaya-budaya melayu yang sebenar. banyak keluarga yang yang mengamalkan cara hidup seperti budaya barat. Terutamanya yang tinggal di bandar. ini menyebabkan anak-anak kurang pengetahuan dalam agama dan apabila remaja itu membuat sesuatu yang terlarang dia tidak akan memikirkan kesalahan itu dari segi agama dan tidak rasa takut akan dosa apabila melakukannya.

Bagi ibu bapa dari golongan berada, mereka sekarang terlalu sibuk dengan kerja masing-masing dan tiada masa dengan anak-anak mereka. semuanya persiapan anak-anak diserahkan kepada orang gaji. jika dari kecil anak-anak sudah dilayan sebegitu ini akan membuatkan anak itu mudah terjebak dengan masalah sosial jika dia berkawan dengan kawan-kawan yang mempunyai masalah begitu. Ini kerap terjadi di kalangan anak-anak orang berada. mereka akan berasa bosan dan mula mencari keseronokan sendiri bersama kawan-kawan seperti di kelab-kelab malam. ibu bapa hanya tahu mencari wang untuk anak-anak tanpa mengambil tahu hal anak-anak. tiada langsung waktu yang diluangkan untuk mereka samada waktu cuti sekolah atau hujung minggu.

bagi golongan sederhana pula, kebanyakkan masalah sosial dikalangan anak mereka berpunca dari segi kewangan. jika kita lihat remaja2 datang dari kampung ke bandar untuk mencari kerja tidak ramai yang mendapat pekerjaan yang elok.. kebanyakkannya bekerja di kelab-kelab malam dan ada juga yang menjadi pelacur. alasan yang diberikan mereka memerlukan wang untuk membantu keluarga. bagi penuntut universiti atau kolej mereka turut mencari kerja sambilan untuk menambah perbelanjaan harian. lama kelamaan mereka menjadi seronok apabila memegang duit yang banyak dan menjadi tabiat mereka. begitu juga dengan kes-kes ragut yang semakin meningkat dan kebanyakkannya dari golongan remaja.

salah satu faktor yang menjadi masalah sosial dikalangan remaja paling kuat ialah terpengaruh dengan rakan sebaya.. hampir keseluruhannya berpunca dari rakan-rakan. Selalunya anak-anak yang agresif, bersifat ingin mencuba dan ingin menunjuk lagak masing-masing. semuanya bermula di sekolah. Pergaduhan, ponteng kelas atau sekolah, hisap rokok, ubat batuk, hisap gam, cd lucah, semuanya secara berkumpulan. jarang kita lihat dilakukan berseorangan.. pada waktu meningkat remaja, mereka ingin mencuba sesuatu yang baru dan ingin menunjuk hebat dikalangan mereka.

Penceraian ibu bapa juga merupakan faktor yang selalu kita dengar. dari kecil anak mereka melihat ibu bapa selalu bergaduh dan apabila besar mereka menjadi seorang yang sangat agresif dan berdendam. Sesetengah anak-anak yang selalu melihat ibunya dipukul oleh ayahnya dari kecil juga akan memberi kesan kepadanya. jika perempuan, mereka akan membenci dan berdendam dengan lelaki dan bila remaja besar kemungkinan akan menjadi pengkid atau lesbian.

hiburan2 yang semakin banyak berleluasa juga menjadi faktor masalah sosial, seperti konsert2, kelab2 hiburan dan pelbagai lagi. di sana mereka akan belajar minum arak, ganja, dadah, pil2 khayal dan maksiat.

gaya hidup yang terlalu bebas di kalangan remaja juga mengundang masalah sosial. ibu bapa tidak menghalang atau mengenakan peraturan di dalam rumah seperti keluar dan pulang ke rumah pada waktu-waktu tertentu. ibu bapa juga tidak memantau pergerakan anak2 dan mudah percaya menyebabkan mereka mudah untuk menipu apabila ingin keluar kemana2.

Thursday, August 13, 2009

PPSMI - SETUJU @ TIDAK??

Mestilah setuju....
Kenapa?

PPSMI telah termaktub sebagai keputusan dasar kerajaan Malaysia hasil daripada Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002 di bawah pentadbiran Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr Mahathir bin Mohamad. Mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia, ia dilaksanakan secara berperingkat, bermula pada sesi persekolahan tahun 2003 dengan perintisnya ialah semua murid Tahun 1 untuk peringkat Sekolah Rendah dan Tingkatan 1 serta Tingkatan 6 Rendah untuk peringkat Sekolah Menengah. Pelaksanaan penuh PPSMI ialah pada tahun 2007 untuk peringkat Sekolah Menengah sementara peringkat Sekolah Rendah ialah pada tahun 2008.

Bagi saya PPSMI sangat penting dan tidak patut dimansuhkan kerana ia untuk masa depan anak-anak muda juga.. memang kita tidak nampak pada masa sekarang tapi pada masa hadapan pelajar-pelajar sekurang-kurangnya telah bersedia, tambahan pula sekarang ini di pengajian tinggi hampir semuanya dalam bahasa inggeris apatah lagi untuk aliran Sains. tambahan pula kalau kita mahir berbahasa inggeris dari sekolah lagi kita lebih mudah untuk mencari pekerjaan memandangkan sektor pekerjaan lebih mementingkan bahasa inggeris. boleh dikatakan hampir semua dalam malaysia memerlukan kita bercakap dalam bahasa inggeris. jadi tidak salah kalau kita memperkenalkan PPSMI kepada murid2 sedikit sebanyak membantu mereka berani dan lebih terbuka dengan bahasa inggeris. PPSMI juga penting untuk anak2 di kawasan pedalaman atau kampung2 kerana mereka perlu didedahkan dengan bahasa inggeris walaupun sukar untuk dikuasai kerana bila mereka berpeluang berhijrah ke bandar mereka tidak kekok dan mundur. Program ini adalah satu peluang untuk anak2 muda kita meningkatkan diri mereka dengan bahasa lain. Mengapa kita perlu menentang sesuatu yang boleh memajukan bangsa kita sendiri? Alasan yang diberi cukup mudah iaitu guru-guru kurang cekap mengajar dalam BI dan indeks penguasaan Sains dan Matematik dalam kalangan pelajar yang menjunam. adakah dengan alasan itu saja kita patut memansuhkan PPSMI? adakah kita memandang dari dudut yang berbeza atau lebih jauh? Habis,kita nak tunggu semua guru di Malaysia speaking macam air baru kita ajar dalam BI? Dah implementasikan patut diteruskan saja dan apa salahnya generasi akan datang belajar lebih banyak bahasa. Memang pada mulanya kita akan berasa susah, itu semua atas diri kita. kalau kita berusaha semuanya akan jadi senang. jangan asyik komplen saja..

Selepas PPSMI, kerajaan merancang pula untuk menjadikan Bahasa Inggeris sebagai syarat wajib untuk lulus SPM.Bagi saya,PPSMI sekurang-kurangnya masih ada dwibahasa, tapi kalau gagal Bi akan gagal SPM dan tiada sijil. dah tiada sijil macam mana hendak ada kerja? lagi banyak la kes-kes jenayah meningkat di kalangan remaja yang gagal tadi. Berbeza dengan PPSMI,kalau gagal sains,paling tidak boleh juga sijil untuk mohon kerja.Orang pun tak kata kita bodoh sangat. Bagi saya abaikan saja cadangan-cadangan supaya PPSMI dimansuhkan kerana apa sahaja yang dicadangkan oleh kerajaan pada masa hadapan pun turut akan dibangkang. Sebaliknya kalau diteruskan juga mungkin pada masa hadapan orang ramai akan lebih terbuka mindanya dan akan berterima kasih kerana mewujudkan PPSMI.

Kebanyakkan orang yang membantah PPSMI adalah yang berkaitan dengan politik. Jangan babitkan hal-hal untuk masa hadapan negara dengan politik. yang akan terkena bahangnya nanti adalah anak-anak kita sendiri. akhirnya anak-anak malaysia kita akan dikatakan ketinggalan arus globalisasi.. Namun,jika orang Melayu tidak ada yang belajar bahasa Inggeris, tidak menghargai ilmu dan tidak mahu menerima hakikat bahawa bahasa Inggeris adalah bahasa ilmu, bagaimana bangsa Melayu boleh berjaya. sekarang bukan masa nak membantah, sebaliknya semua pihak perlu mencari idea untuk membuat penambahbaikan.
mmg la agak sukar nak di laksanakan. bukan pelajar je yg susah.cikgu pun jugak, jadi ada peluang untuk improve english., mungkin result x nampk sekrg..untuk masa hadapan nanti,mesti kita akan sgt bersyukur atas pelaksanaan program ini.


HAKIKATNYA.......

Ada peningkatan dalam PPSMI

Hasil dari penambah baikkan setiap tahun sejak tahun 2003, maka terdapat sejumlah peningkatan dari segi tahap kesediaan guru dan murid. Segala peningkatan ataupun penurunan ini dicatat dengan jelas melalui sejumlah kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malasyia (KPM) sejak tahun 2005 lagi. Seperti yang diakui oleh Muhyiddin ada peningkatan dalam dua sehingga tiga peratus. Kenyataan ini juga konsisten dengan hujah-hujahnya sebelum ini. Misalnya, dari catatan didapati dapatan Ujian Penilaian Tahap Profesiensi (PTP) ke atas guru Bahasa Inggeris (salah satu daripada 16 kajian yang dibentangkan dalam Persidangan Meja Bulat PPSMI Pertama) yang dibentangkan menunjukkan bahawa peratus guru yang berada di tahap profisien pada tahun 2007 adalah sebanyak 32 % manakala yang berada di bawah tahap profisien adalah sebanyak 68 %, tetapi pada tahun 2008 peratus yang berada di tahap profisien ini sudah meningkat ke tahap 64 % dan yang berada di bawah tahap profisien pula menurun kepada 36 %; bermaksud ada peningkatan yang signifikan sebanyak 32 %.Manakala catatan saya mengenai keputusan Ujian Diagnostik pada tahun 2006 dan 2007 misalnya, menunjukkan peratus pelajar yang memerlukan pemulihan dalam pelbagai konstruk telah menurun. Sebagai contoh, bagi konstruk Memahami Soalan dalam Bahasa Ingeris bagi subjek sains, peratus pelajar yang menghadapi masalah menurun sebanyak 13.2 %. Manakala bagi konstruk Menguasai Konstruk Pengetahuan bagi subjek matematik, peratus pelajar yang menghadapi masalah juga telah menurun sebanyak 20.2 %.

(Nota: jika dibaca sebagai peningkatan pencapaian, adalah peningkatan pencapaian sebanyak 13.2 % dan 20.2 %).

Wednesday, August 12, 2009

PROGRAM PENEMPATAN PEKERJAAN

Program Penempatan Pekerjaan ( Train & Place Program) telah dilancarkan oleh Menteri Sumber Manusia khusus kepada pekerja-pekerja yang diberhentikan, graduan yang masih menganggur dan golongan yang belum mendapat pekerjaan. Program ini menjadi platform kepada golongan muda khususnya yang mencari peluang pekerjaan yang sesuai dengan kelayakkan dan pengalaman mereka.

Sasaran program ini adalah untuk siswazah, belia, pekerja yang diberhentikan, mereka yang mencari pekerjaan lain dan terbuka kepada semua pencari kerja. Malah dengan sambutan yang diterima, kerajaan lebih komited mengadakan lagi program seumpama ini kerana ia banyak membantu golongan berkenaan mencari pekerjaan nanti.
Melalui program ini, calon atau peserta boleh memilih kepelbagaian kursus yang ditawarkan mengikut minat masing-masing seperti perakaunan, perniagaan & keusahawanan, hospitaliti, makanan dan minuman, grafik, peragaan, technical & engineering dan sebagainya.

Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu, program baru ini memberi peluang keemasan untuk memasuki pasaran kerja. Program ini mengadakan kursus selama 3 bulan dan diberi elaun bulanan sebanyak RM 500. Peserta juga turut dijanjikan peluang pekerjaan selepas mengikuti kursus ini.



KELEBIHAN

  • memberi peluang kepada peserta untuk menambah pengalaman disamping mencari kerja.
  • mengurangkan masalah pengangguran.
  • tidak membuang masa kerana disamping menambah ilmu pengetahuan kita juga mendapat elaun yang sedikit sebanyak membantu pendapatan.
  • dijanjikan peluang pekerjaan selepas kursus
  • pembelajaran yang sistematik dan tidak membebankan
  • melahirkan tenaga kerja yang mahir, berpengetahuan dan kompetitif.

KELEMAHAN

  • masa kursus yang panjang
  • elaun yang tidak mencukupi

Tuesday, August 11, 2009

1 Malaysia

1malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai - nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat malaysia. Ia juga merupakan pelengkap kepada pendekatan-pendekatan yang sedia ada bagi mengukuhkan lagi perpaduan bagi menjamin kestabilan, ke arah mencapai kemajuan dan pembangunan yang lebih tinggi bagi rakyat dan negara malaysia.

Konsep 1malaysia juga perlu dilihat daripada sudut kepentingan strategik terutamanya di dalam memperluaskan hubungan Malaysia dengan pusat-pusat ekonomi dunia seperti China dan India. Konsep 1Malaysia boleh dikupas daripada pelbagai dimensi, sama ada yang bermaksud perpaduan nasional dan kepentingan strategik negara. Menerusi konsep 1Malaysia, negara-negara luar boleh melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang majmuk.

1Malaysia menyediakan satu forum yang bebas dan terbuka bagi membincangkan tentang perkara yang benar-benar dekat di hati kita sebagai satu bangsa. Ia menyediakan peluang untuk meluahkan dan menerokai kepelbagaian perspektif masyarakat kita. Apa yang menjadikan Malaysia unik adalah kepelbagaian rakyat kita. Matlamat 1Malaysia adalah untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan di dalam kepelbagaian ini yang selama ini menjadi kekuatan kita dan akan kekal sebagai bekalan terbaik kita untuk masa hadapan. Setiap kita – di sebalik segala perbezaan kita – berkongsi impian untuk satu masa hadapan yang lebih baik. Setiap kita mahukan peluang, dihormati, persahabatan dan saling memahami.

Monday, August 10, 2009

SABAH
Selamat Datang Ke Sabah......





PENGINAPAN


Sipadan - Mabul Resorts

Borneo Dinawan Village Resorts


Gayana Eco Resorts

Borneo Survivor Resort

Shangri-La's Tanjung Aru Resort & Spa

Sutera Harbour Resorts

Tempat- Tempat Menarik


Tamu Mingguan Jalan GayaKota Kinabalu (Ibu Negeri)Pada asalnya Jalan Gaya dikenali sebagai Jalan Bond. Jalan Gaya terletak di dalam Pusat Perniagaan Daerah Kota Kinabalu yang telah menjadi pusat perniagaan selama lebih seratus tahun. Pesta Jalan Gaya diadakan pada setiap hari Ahad bermula dari pukul 6.30 pagi sehingga pukul 1.00 tengah hari.


Tanjung Simpang Mengayau - The Tip of BorneoKudat

Tanjung yang terletak di Semenanjung Kudat, kira-kira tiga jam setengah pemanduan atau sejauh 215 kilometer dari Bandaraya Kota Kinabalu. Diterjemahkan sebagai ‘Simpang yang Berpanjangan’, Simpang Mengayau menjanjikan pemandangan memukau yang melepasi Laut China Selatan. Alam semula jadinya cukup mempesonakan dengan pecahan batuan pasir yang membentuk pusaran dan tetingkat.

Kemasukan percuma.


Pulau Manutik